Łotewski airBaltic ogłosił dziś (2 stycznia), że zmuszony jest odwołać prawie 5 tys. lotów ze wszystkich swoich baz w sezonie letnim 2025. Anulacje rejsów są wynikiem nieoczekiwanych opóźnień i przedłużonej naprawy silników przez ich producenta firmę Pratt & Whitney. Niezdolność P&W do terminowego wywiązania się z obowiązków konserwacyjnych wpłynęła na możliwości operacyjne floty airbusów A220-300, zmuszając airBaltic do dostosowania letniego harmonogramu do nowej rzeczywistości flotowej.
airBaltic zostało poinformowane przez Pratt & Whitney, że kilka samolotów A220-300 pozostanie nadal uziemionych w 2025 r. z powodu niedoboru nowych silników. W rezultacie problem ten dotknie łącznie 40 tras: 19 z nich linia skasuje, a na kolejnych 21 zmniejszy częstotliwości. Dokładnie odwołanych zostanie 4 670 lotów, co wpłynie na szacunkowo ponad 67 tys. pasażerów. Pomimo tych wyzwań airBaltic obsłuży większość swoich lotów do ponad 70 miast w Europie i poza nią.
Podobnie jak wiele innych linii na całym świecie, airBaltic zmaga się z czynnikami zewnętrznymi pozostającymi poza jej kontrolą, w tym globalnymi problemami z łańcuchem dostaw i ograniczeniami konserwacyjnymi. Jak czytamy w komunikacie, linia głęboko żałuje zakłóceń spowodowanych tymi wymuszonymi odwołaniami i pozostaje w pełni zaangażowana w udzielanie wsparcia poszkodowanym pasażerom poprzez opcje zmiany rezerwacji lub pełne zwroty kosztów w razie potrzeby. Jak podkreśla airBaltic, minimalizacja zakłóceń i utrzymanie niezawodnej obsługi pozostają jej najwyższymi priorytetami i nadal ściśle współpracuje z Pratt & Whitney w celu zniwelowania opóźnień konserwacyjnych i znalezienia zrównoważonego rozwiązania tej sytuacji.
Pasażerowie, których rezerwacje mogą być dotknięte anulacjami lub zmianami, powinni sprawdzić swoje rezerwacje w sekcji Zarządzaj moją rezerwacją na stronie airBaltic.com. Stamtąd mogą wybrać opcje alternatywnych lotów airBaltic lub poprosić o pełny zwrot kosztów. Aby uzyskać dalszą pomoc, pasażerowie mogą także skontaktować się z centrum obsługi telefonicznej airBaltic lub stroną internetową pośrednika, na której zakupiono bilety.
Flota A220airBaltic jest największym klientem airbusa A220 w Europie przy byciu jednocześnie największym operatorem A220-300 na świecie.
Obecnie linia posiada 49 A220-300 i oczekuje na dostawę kolejnych 41 maszyn tego typu. Do tej pory A220 airBaltic wylatały 430 tys. godzin blokowych, wykonując nieco ponad 195 tys. lotów i przewożąc łącznie ponad 18 mln pasażerów.
Największe floty A220 na świecie posiadają obecnie trzy linie: Delta Air Lines (74), airBaltic (49) oraz Air France (41).
airBalticairBaltic obsługuje ponad 130 tras z Rygi, Tallina, Wilna, Tampere i sezonowo Gran Canaria, oferując połączenia do szerokiej gamy miejsc w Europie, na Bliskim Wschodzie, w Afryce Północnej i regionie Kaukazu.
W listopadzie ubiegłego roku linie przewiozły dokładnie 400 600 pasażerów. Wynik uzyskany w przedostatnim miesiącu 2024 r. jest o 23 proc. lepszy od osiągniętego dokładnie w tym samym okresie w 2023 r. Przez 11 miesięcy 2024 r. linie obsłużyły już 4 709 900 podróżnych i zrealizowały 43 200 operacji lotniczych. Warto także dodać, że dzięki airBaltic od 8 listopada 2024 r.
z lotniska w podrzeszowskiej Jasionce można polecieć do Rygi.